Spanning rond asielzoekerscentrum Markelo

Omwonenden van het asielzoekerscentrum in het Twentse dorp Markelo laten weten bang te zijn en zich onveilig te voelen door de asielzoekers. Spits ging verhaal halen bij de asielzoekers maar deze zijn zich van geen kwaad bewust. Maar de klachtenlijst is lang, zo zijn er meisjes achtervolgd en worden omwonenden bedreigd.

Twee asielzoekers uit Markelo

De 28-jarige Georgiër Artiush laat weten dat er in het asielzoekerscentrum geen ‘criminelen’ zijn. ‘Wij willen hier slechts overleven’, is zijn commentaar op de klachten van de omwonenden. Wanneer Spits hem confronteert met de tachtig incidenten die er volgens het actiecomité zijn geweest kan de Georgiër dat bijna niet geloven. De enige ‘misstap’ die hij van zichzelf kan bedenken is dat hij te hard praat wanneer hij telefoneert. Door de enorme klachtenlijst is het onduidelijk of het asielzoekerscentrum nog lang de deuren open kan houden. Armine (28) kan het nauwelijks geloven. Ze vertelt: ‘Mijn dochtertje vroeg ooit aan mij: Is het azc mijn huis? Ik zei: ja, wij wonen hier. Maar toen werden we overgeplaatst naar Markelo. Nu zou ik moeten verhuizen. Ik leef al met zoveel spanning. Dat wordt dan alleen maar erger.’ In het nieuwsfragment vertellen enkele omwonenden hun verhaal.

Bron: Spits

Geef een reactie

